onsdag 24 oktober 2007

Har du problem att få in senaste avsnittet i din mp3-spelare?

Det kan bero på att vi laddat upp episod 2 i m4a-format, vilket är iTunes egna format. Detta gör vi för att de helt enkelt blir mindre då. Har du en iPod bör det inte vara något problem, varesig du använder podcaster-funktionen eller lägger till dem som enskilda spår i en spellista.

Men om du har en vanlig mp3-spelare så kan det bli problem. Men frukta icke, det finns en lösning. Du måste helt enkelt konvertera filen till mp3. Om du har ett mp3-konverterar-program i din dator så använder du det. Men om du inte har det så kan du göra som jag gör, ANVÄNDA iTUNES för att konvertera. Det är superenkelt. Först och främst måste du självklart ha iTunes, vilket man ladda ned helt gratis och helt lagligt här. Sedan lägger du till spåret (alltså avsnittet) i ditt iTunes-bibliotek och högerklickar på spåret. Då ska ett av alternativen du kan välja vara "konvertera markering till MP3".

Men ibland kan det stå något annat istället för mp3. Det du då ska göra är att du klickar på "Redigera" i menyn längst upp till vänster och väljer "Inställningar..." När du fått upp inställningsrutan väljer du "Avancerat"-fliken i menyn längst upp, där du sedan väljer "Import"-fliken i menyn som kommit upp nedanför. Där kommer det stå "Importera med" och sedan finns en lista på olika sätt du kan välja, och där ska du välja "MP3-kodare", för att sedan klicka OK. Sedan går du tillbaka till ditt iTunes-bibliotek, högerklickar på spåret du ville konvertera och då kommer du garanterat att få upp "konvertera markering till MP3" som alternativ. Vänta medan iTunes gör detta, det kommer att säga till när det är klart.

När konverteringen är klar kan du hitta den konverterade filen om du går till iTunes-mappen som ska ligga i "Min musik"-mappen. Väl inne i iTunes-mappen väljer du "iTunes Music", och sedan väljer du "Okänd artist" (eller möjligen "unknown artist" om du inte skulle hitta den) och klickar vidare till "Okänt album", och där ska du nu kunna hitta den konverterade filen för att sedan kunna lägga till den i din mp3-spelare.

Nu kanske detta lät väldigt svårt, långt eller avancerat, men jag lovar att det inte är det. Om jag kan klara detta så kan alla klara det!

5 kommentarer:

Erfa sa...

Bra guide! Förutsatt att man kör Windows eller MacOS förstås.

Alltså, nu är jag lite petig... men en iPod är en MP3-spelare. Jag föredrar dock att använda termen mediaspelare eftersom den kan hantera fler format än MP3.

De flesta av de produkter som alla kallar MP3-spelare (eller till och med hemskt förkortat till "MP3", vilket skapar väldig förvirring om man pratar om formatet eller spelaren) tar fler format än MP3. Därför borde de alltså kallas "mediaspelare", eller något åt det hållet.

Varför iPoden har fått ryktet att vara något utöver en vanlig MP3-spelare vet jag inte. Det är faktiskt inte ens den bästa MP3-spelaren.

Jaja, ska lyssna på andra avsnittet så fort jag inte har fem liter fysik att plugga. :-)

hanna sa...

:O SVÄR INTE I MIN KYRKA! EN IPOD ÄR ALLTID LITE BÄTTRE. APPLE ÄGER VÄRLDEN!!! JORDKLOTET BORDE FORMAS OM TILL ETT ÄPPLE.

och din kritik, alltså, så länge jag gör mig förstådd så det okej, anser jag... språk är inte statisk, språk är flytande och man använder det som man vill. det är de fiiiina.

förövrigt så kan du vänta dig att bli diiissad angående "en/ett podcast" i nästa avsnitt :P

Caroline sa...

undra vem det är som har lärt hanna konvertera filer i itunes...

hanna sa...

CAROOOOLIIIINEEEE HAR LÄRT HANNA KONVERTERA I ITUNES <3

Erfa sa...

Ehm... jag äger själv en iPod. Och nej, det är inte den bästa mediaspelaren. Det var nog det när jag köpte den dock.

Förresten har jag ju redan konstaterat att det borde heta "en podcast", även om jag inte gillar det..?

Jaja, jag vet inte riktigt varför jag slösar bort min tid med att skriva gnälliga kommentarer, men bara solskenskritik mår ju ingen bra av.